محمد حمزه‌ای
معرفی

محمد حمزه‌ای، دارنده کارشناسی ارشد اقتصاد دیجیتال، با زمینه تخصصی در اقتصاد پلتفرم‌ها و تنظیم‌گری بازارهای دوسویه، به عنوان دبیر میز اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه فضای مجازی فعالیت می‌کند.

رویداد در گردهمایی نخبگان فضای مجازی شرکت کنید
مقالات از قلم نویسندگان داخلی و خارجی بخوانید
از آمار تا واقعیت: چرا سیاست‌گذاران اقتصاد دیجیتال را دست‌کم می‌گیرند؟
رسانه‌های دیجیتال سهم بزرگی از زندگی روزمره ما را به خود اختصاص داده‌اند و این سهم هر روز در حال افزایش است. بااین‌حال، این کالاها و خدمات در محاسبه تولید ناخالص داخلی (GDP) به‌درستی لحاظ نمی‌شوند. علت این است که GDP بر اساس پولی که مردم برای کالاها و خدمات پرداخت می‌کنند، محاسبه می‌شود. اگر چیزی را
تاریخ انتشار دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۴
مروری بر کتاب «مقدمه‌ای پیشرفته بر اقتصاد پلتفرم»
در کتاب «مقدمه‌ای پیشرفته بر اقتصاد پلتفرم»، رابین منسل و ادوارد اشتاینمولر با بررسی عمیق اقتصادی و سیاست‌گذاری پلتفرم‌های دیجیتال، به اهمیت تحلیل اقتصادی دقیق در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با تنظیم و نظارت بر این پلتفرم‌ها تأکید می‌کنند. این کتاب مختصر به خوانندگان جدید در حوزه مطالعه پلتفرم‌ها و قوانین
تاریخ انتشار سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
آیا پیشرفت هوش مصنوعی در حال کند شدن است؟
چند روز پیش، ایلان ماسک در گفت‌وگویی زنده اعلام کرد که منابع داده‌های واقعی جهان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به پایان رسیده است. او گفت: «ما عملاً تمام دانش جمعی بشر را در آموزش هوش مصنوعی مصرف کرده‌ایم». این ادعا، که توسط متخصصانی همچون ایلیا ساتسکِوِر نیز تأیید شده، پرسشی بنیادین را مطرح می‌کن
تاریخ انتشار سه شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۳
به بهانۀ تحلیل پلتفرم‌های پرداخت الکترونیک | نگاهی به اقتصاد پلتفرم‌های چندسویه و ضرورت تنظیم‌گری نوین
تصور کنید برای صرف شام به یک رستوران رفته‌اید و پس از پایان وعده غذایی، ناگهان متوجه می‌شوید که کیف پولتان را فراموش کرده‌اید. این اتفاق ساده برای «فرانک مک‌نامارا» در سال ۱۹۵۰، نقطه شروعی بود برای یکی از مهم‌ترین تحولات که یکی از مهم‌ترین ایده‌های دنیای مالی و سیستم پرداخت را به ذهن او آورد. مک‌نام
تاریخ انتشار سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۳
مروری بر کتاب «اقتصاد پلتفرم‌ها؛ مفاهیم و استراتژی»
تصور کنید در حال گشت‌و‌گذار در فضای مجازی هستید؛ به دنبال محصولی جدید برای خرید هستید، شاید لباس، شاید لوازم الکترونیکی، یا حتی برنامه‌ریزی برای سفر بعدی. ناگهان متوجه می‌شوید که چقدر ساده و سریع می‌توانید به مقایسه قیمت‌ها، بررسی نظرات و امتیازهای دیگران بپردازید و در نهایت، با اطمینان خرید کنید. ح
تاریخ انتشار سه شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۳
تبعیض قیمت در پلتفرم‌های دیجیتال (بخش دوم)
در نوشتار قبلی، با مرور و بازخوانی مقالۀ معروف هال واریان دربارۀ تبعیض قیمت، به بررسی این موضوع در بازارهای یک‌سویه پرداختیم. در این یادداشت، به تحلیل چند مقالۀ برجسته در حوزۀ بازارهای دیجیتال خواهیم پرداخت تا درک بهتری از تأثیر سیاست تبعیض قیمت بر بازارهای دوسویه کسب کنیم. همچنین، به بررسی تفاوت‌ها
تاریخ انتشار سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۳
تبعیض قیمت در پلتفرم‌های دیجیتال (بخش اول)
تصور کنید درحال خرید اشتراک یک سرویس پخش فیلم هستید و ملاحظه می‌کنید که قیمت‌ها با توجه به طرح و مدت اشتراکی که انتخاب می‌کنید، متغیر است، یا فرض کنید به‌عنوان یک فروشنده وارد پلتفرم‌هایی مانند آمازون می‌شوید و متوجه می‌شوید که هزینۀ دسترسی (Access Fee) به پلتفرم برای شما، بسته به اینکه چه نوع محصول
تاریخ انتشار یکشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۳
راهکارهای نوین برای غلبه بر چالش جذب کاربر اولیه در پلتفرم‌ها
در دنیای امروز، پلتفرم‌ها نقشی حیاتی در توسعۀ کسب‌وکارهای دیجیتال ایفا می‌کنند. یکی از چالش‌های اصلی پلتفرم‌ها، حل مسئلۀ معروف «مرغ و تخم‌مرغ» است که به مشکل جذب همزمان کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات برمی‌گردد. در این زمینه، استراتژی‌های جذب کاربران و سرمایه‌گذاری اولیه بسیار مهم هستند.
تاریخ انتشار شنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۳