خانه » مقالات » از نوشتن تا کدنویسی؛ مردم برای چه کارهایی به سراغ ChatGPT می‌روند؟
از نوشتن تا کدنویسی؛ مردم برای چه کارهایی به سراغ ChatGPT می‌روند؟
دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۴
زمان تقریبی مطالعه ۱۸ دقیقه
OpenAI اولین مطالعه علمی دقیق که بر نحوه استفاده از چت‌جی‌پی‌تی و جمعیت‌شناسی کاربران آن انجام شده را منتشر کرده است. در این مقاله سعی داریم به صورت اجمالی پاسخ سوالاتی مانند «چه افرادی از چت جی‌پی‌تی بیشتر استفاده می‌کنند؟» و «از چت جی‌پی‌تی چه استفاده‌هایی می‌شود؟» را مطرح کنیم.

شرکت OpenAI برای اولین بار مطالعه‌ای که بر نحوه استفاده از چت جی‌پی‌تی انجام داده را به صورت عمومی منتشر کرده و این مطالعه شامل اطلاعاتی آماری جدیدی در مورد کاربران این چت‌بات و سوالاتی است که معمولا از آن پرسیده می‌شود.

این شرکت در این مطالعه گزارش کرده که بیشتر کاربران چت جی‌پی‌تی خانم هستند و بیشترین سوالاتی که از آن پرسیده می‌شود سوالاتی نامرتبط به محیط کاری هستند. اکثر کاربران این چت‌بات را جوانان تشکیل داده‌اند، به طوری که نیمی از مکالماتی که در این مطالعه بررسی شده‌اند مربوط به رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال بوده است.

این مطالعه که در قالب یک مقاله پژوهشی ۶۲ صفحه‌ای منتشر شده است هنوز مورد داوری همتا قرار نگرفته است. نمونه‌ی این مطالعه اطلاعات چت ۱.۵ میلیون کاربر چت جی‌پی‌تی در بازه می ۲۰۲۴ تا ژوئن ۲۰۲۵ بوده است.

در ادامه نگاهی اجمالی به داده‌های مفید این مطالعه اعم از اینکه چه افرادی از آن استفاده می‌کنند و چه سوالاتی از آن می‌پرسند خواهیم داشت.

چه افرادی از ChatGPT استفاده می‌کنند؟

صنعت هوش مصنوعی، حتی بیشتر از بقیه حیطه‌های فناوری، گرایش به مردانه بودن دارد و OpenAI نیز مانند شرکت‌های بسیار دیگری در قلب صنعت فناوری آمریکا یعنی سن‌فرانسیسکو واقع شده است. با این حال این مطالعه بیانگر آن است که خود چت‌ جی‌پی‌تی پایگاه کاربری جهانی و متنوعی دارد.

در این پژوهش آمده که در ابتدای انتشار چت جی‌پی‌تی یعنی اواخر ۲۰۲۲ و ابتدای ۲۰۲۳، تقریبا ۸۰ درصد کاربران آن نام‌هایی «معمولا مردانه» داشتند. اما تا ژوئن ۲۰۲۵ این آمار به طور قابل توجهی تغییر داشته: اکنون ۵۲ درصد کاربران چت جی‌پی‌تی نام‌هایی زنانه دارند.

مردم به مرور زمان بیشتر از چت جی‌پی‌تی در زندگی شخصی خود کمک می‌گیرند و کمتر از آن برای کار و حرفه خود استفاده می‌کنند.

 

این مطالعه گزارش داده که سرعت رشد چت جی‌پی‌تی در کشورهای فقیرتر از کشورهای ثروتمند بیشتر بوده است. با این حال مقاله درصد استفاده از آن بر اساس هرکشور را ذکر نکرده است. به گفته این شرکت چت جی‌پی‌تی اکنون بیشتر از ۷۰۰ میلیون کاربر هفتگی دارد.

 

از ChatGPT برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

این مطالعه نشان داده مردم به مرور زمان بیشتر از چت جی‌پی‌تی در زندگی شخصی خود کمک می‌گیرند و کمتر از آن برای کار و حرفه خود استفاده می‌کنند.

در ژوئن ۲۰۲۴ دستوراتی که به این بات داده می‌شد تقریبا بین استفاده‌های شخصی و کاری برابر بود. اما تا ژوئن ۲۰۲۵، ۷۳ درصد مکالمات دیگر ارتباطی به مسائل کاری نداشتند.

OpenAI یک میلیون چت استفاده شده در این مطالعه را به هفت دسته تقسیم کرده است. بزرگترین آن یعنی «راهنمایی عملی» ۲۸.۳ درصد تمام مکالمات را تشکیل داده است. محققان این شرکت مکالماتی مانند راهنمایی‌های «چگونگی[۱]»، کمک گرفتن برای انجام تکالیف مدرسه و نکاتی برای برنامه‌ریزی ورزشی را در این دسته قرار داده‌اند.

 

 

بزرگترین دسته‌بندی بعدی کمک گرفتن از چت جی‌پی‌تی برای نوشتن بوده است، مورد استفاده‌ای که بر پیشرفت‌های تولید متن با هوش مصنوعی، یعنی همان قابلیتی که منجر به تولد این چت‌بات‌ها شد، استوار است.

بررسی‌های این شرکت نشان داده که پراستفاده‌ترین دستور نگارشی که به این بات داده شده ویرایش یا نقد کردن متن و سپس مکالمات شخصی بوده است، این دسته‌بندی به طور نمونه در کمک کردن به نگارش ایمیل و پست‌های شبکه‌های اجتماعی کاربرد داشته است.

توانایی چت جی‌پی‌تی و ابزارهای هوش مصنوعی مشابه در کدنویسی کامپیوتری نیز مشتاقانه توسط افراد زیادی در صنعت فناوری مورد استفاده قرار گرفته است. در این مطالعه آمده که ۴.۲ درصد چت‌های بررسی شده متعلق به برنامه نویسی بوده است.

چت جی‌پی‌تی واقعا توانایی تغییر بازار زندگی آنلاین را دارد. برای سال‌ها مردم برای خواندن اخبار، جستجوی اطلاعات و یا پیدا کردن دستور پخت غذا تنها به سراغ گوگل می‌رفتند.

محبوبیت کدام کاربردها در حال رشد است؟

سومین دسته از کاربردهای محبوب چت جی‌پی‌تی در این داده‌ها شامل «جستجوی اطلاعات» بوده که بنظر محققان این پژوهش، «بنظر می‌رسد نزدیک‌ترین جایگزین جستجوی وب باشد».

وقتی OpenAI تغییرات استفاده کاربران از این بات در بین می ۲۰۲۴ و ژوئن ۲۰۲۴ را بررسی می‌کرد متوجه شد که جستجوی اطلاعات در این بازه زمانی افزایش مستمری دارد. به طوری که تا اواخر ژوئن همین سال جایگاه دومین دسته‌بندی کاربردهای محبوب کاربران را به دست آورد.

این اطلاعات حاکی از آن است که چت جی‌پی‌تی واقعا توانایی تغییر بازار زندگی آنلاین را دارد. برای سال‌ها مردم برای خواندن اخبار، جستجوی اطلاعات و یا پیدا کردن دستور پخت غذا تنها به سراغ گوگل می‌رفتند.

رسانه‌های خبری، فروشندگان آنلاین و بسیاری از کسب وکارهای دیگر براساس این الگو تاسیس شدند. اساس درآمدزایی گوگل نیز همین کسب و کار تبلیغات آنلاین با گردش سالانه ۵۵ میلیارد دلار است.

پاسخ گوگل به این جریان، قرار دادن محتوای بدست آمده از ابزارهای AI شرکت خودش در بالای صفحه نتایج جستجو بوده، به طوری که گاهی اوقات نتایج جستجوی متداول خود را در پایین صفحات نشان می‌دهد که احتمال رویت شدن آن توسط کاربران نیز کمتر است.

در این پژوهش آمده که دسته‌بندی جستجوی اطلاعات شامل سوالات کابران در مورد «محصولات قابل خرید» نیز بوده است. این سوالات ۲.۱ درصد تمام سوالات در این دسته‌بندی را تشکیل داده‌اند. سوالاتی از این دست نشانگر تجارتی احتمالی برای OpenAI هستند، که ممکن است شامل جایگذاری تبلیغات محصولات در مکالمات با کاربران و یا حتی کسب درآمد از فروشگاه‌های آنلاین برای هدایت ترافیک به وبسایت آن‌ها باشد.

در آخر شایان ذکر است که جستجوی اطلاعات به طور میانگین در بازه می ۲۰۲۴ تا ژوئن ۲۰۲۵ در رتبه سوم میزان استفاده بوده ولی در ژوئن ۲۰۲۵ این دسته‌بندی با اختلاف کمی بالاتر از دسته نوشتن و در رده دوم قرار گرفته. برای بررسی دقیق‌تر روند رشد این دسته‌بندی‌ها می‌توانید به فایل کامل پژوهش شرکت OpenAI مراجعه کنید.

استفاده از چت جی‌پی‌تی برای راهنمایی‌های شخصی و حتی به عنوان «همنشین هوش مصنوعی» چقدر بوده است؟

 

افراد زیادی از چت جی‌پی‌تی برای صحبت کردن در مورد زندگی شخصی خود استفاده می‌کنند. در این مطالعه آمده که ۱.۹ درصد مکالمات مربوط به راهنمایی گرفتن درمورد روابط شخصی، احساسات و «صحبت کردن در مورد تأملات شخصی» بوده است.

این شرکت مدعی است که این مدل استفاده «خیلی کم» بوده است. این ادعا دقیقا متضاد یافته‌های تحقیقات دیگر است که نشان داده رواندرمانی یکی از استفاده‌های اصلی کاربران از این چت‌بات‌های AI است.

نگرانی‌های زیادی در مورد افزایش بالقوه  افکار آسیب‌زننده پس از استفاده طولانی مدت از این چت‌بات‌ها وجود دارد.

هفته قبل کمیسیون تجارت فدرال اعلام کرد که در مورد آسیب‌های احتمالی چت‌بات‌های همنشین تحقیق خواهد کرد. این کمیسیون به هفت شرکت از جمله OpenAI، گوگل و متا دستور دارد که اطلاعاتی در مورد محصولات خود ارائه دهند.

در ماه آپریل شرکت OpenAI یکی از بروزرسانی‌های چت جی‌پی‌تی را به علت اینکه شکایت‌هایی از افزایش «چاپلوسی» و ناخوشایندی آن برای کاربران مطرح شده بود، حذف کرد. در ماه آگوست نیز این شرکت از تصمیم خود برای خاموش کردن نسخه GPT-4O کوتاه آمد زیرا برخی کاربران اعتراض داشتند که با این نسخه رابطه ارزشمندی شکل داده‌اند.

نگرانی‌های زیادی در مورد افزایش بالقوه  افکار آسیب‌زننده پس از استفاده طولانی مدت از این چت‌بات‌ها وجود دارد.

ماه گذشته مدیرعامل OpenAI یعنی سم آلتمن در مراسمی به خبرنگاران گفت که درصد افرادی که از چت جی‌پی‌تی برای «روابط فرااجتماعی» استفاده می‌کنند بسیار کم است.

در این مطالعه همچنین آمده که ۰.۴ درصد مکالمات بررسی شده مربوط به «بازی‌ها و نقش بازی کردن[۲]» بوده است، که شامل سناریوهایی می‌شود که کابران از این چت‌بات به عنوان «نامزد AI» استفاده کرده‌اند.

OpenAI اعلام کرده در حال کار بر روی توسعه قابلیت‌های پایش‌‌های والدین[۳] برای ChatGPT است که به والدین امکان دریافت نوتیفیکشن در مورد نحوه استفاده فرزندان‌شان از این چت‌بات را می‌دهد.

OpenAI چگونه این داده‌ها را جمع آوری کرده است؟

این شرکت اعلام کرده که از فناوری AI خودش برای تحلیل این مکالمات استفاده کرده است. این شرکت مدعی است که با این روش توانسته بدون نقض کردن حریم خصوصی کاربران و نشان ندادن مکالمات شخصی پژوهشگران، به محتوای مکالمات آن‌ها پی ببرد. داده‌های جمعیت شناختی کاربران این چت‌بات نیز از اطلاعاتی که کاربران در هنگام ثبت نام در خدمات این شرکت وارد می‌کنند به دست آمده است.

سایر مقالات