دکتر سحر خمیس بیش از ۲۵ مقاله در حوزه «مسلمانان و فضای مجازی» نگاشته است؛ عناوین برخی از این مقالات را مرور میکنیم:
• «حوزه عمومی آنلاین در خلیج فارس: مسابقه، خلاقیت و تغییر»
• «جهاد الکترونیکی “مسلمانان” آمریکایی: اسلامهراسی در دوران ترامپ»
• «اینترنت و پویایی ارتباطات جدید در میان مسلمانان دیاسپوریک: فرصتها، چالشها و پارادوکسها»
• «بررسی فعالیتهای سایبری و تحول سیاسی مداوم: کشورهای مصر، بحرین و تونس»
• «نقش فیسبوک در انتخابات مصر: چارچوببندی برای انتخابات ریاستجمهوری سال 2012»
محمود رفیعان، کارشناس ارشد مطالعات اسلامی و پژوهشگر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، طی گفتوگویی اختصاصی با دکتر سحر خمیس، به طرح پرسشهایی در حوزه آینده حکمرانی فضای مجازی، چالشهای فضای مجازی در جوامع مسلمانان و خانواده پرداخته است. مطالعات اسلامی فضای مجازی در بین پژوهشگران اسلامی با رویکرد و روشهای اسلامی است، اما در جوامع غربی مبتنی بر بنیانهای نظری متفاوت و رویکرد تاریخی است. ازاینرو، شناخت پژوهشگران بینالمللی که بیشترین آثار را در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی نگاشتهاند، کمک شایانی به تضاربِآرا خواهد کرد. برایناساس، دیدگاههای مطرحشده در این مصاحبه، لزوماً موردتأیید مصاحبهکننده و دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی نیست.
لطفاً ابتدا خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمایید.
نخستین کتاب من با عنوان اسلام دات کام منتشر شد. در این کتاب، من و همکارم سعی کردیم روابط مسلمانان را با یکدیگر و با غیرمسلمانان در فضای مجازی تحلیل و درباره تغییرات بسیارزیاد آن در سالهای اخیر صحبت کنیم.
آینده فضای مجازی را چگونه تصویر میکنید؟ عمدهترین آسیبهای احتمالی توسعه و روزآمدی فضای مجازی چیست؟
تأثیر این تحولات بر ابعاد حکمرانی و اداره جامعه چیست؟
البته چنانکه گفتم، این شمشیری دولبه و دارای جنبههای گوناگون مثبت و منفی است؛ چراکه در این پدیده شهروند خبرنگار، همیشه اطلاعات صحیح و معتبر به شما نمیرسد و نمیتوانید همواره به صحت آن اعتماد کنید؛ زیرا این افراد خبرنگار حرفهای نیستند و این یکی از مشکلات اشتراکگذاری اخبار در فضای مجازی است.
ما درباره اقتدارگرایی دیجیتالی صحبت کردیم و اینکه چگونه رژیمها سعی میکنند فضای مجازی را کنترل و آزادیها را در رسانههای اجتماعی محدود کنند. این نوع پدیده ادامه خواهد یافت و به آینده منتقل میشود. این کشوقوسها و بهاصطلاح زورآزمایی میان دولتها و مخالفان ادامه خواهد داشت. مخالفان نیز تمام تلاش خود را خواهند کرد که صدایشان را بلندتر کنند و به دیگران برسانند و حاشیه آزادی را گسترش دهند. در بسیاری از موارد هزینه بالایی نیز باید پرداخت شود. برخی از فعالان رسانههای مجازی به زندان میافتند یا حتی جان خود را از دست میدهند. در برخی موارد نیز ممکن است مجبور به ترک وطن شوند تا از کشوری دیگر به فعالیت مجازی خود ادامه دهند. این مشکلات در خاورمیانه بسیار ناخوشایند است و به احتمال زیاد در آینده نیز ادامه خواهد یافت؛ البته شکل و فرم این پدیدهها در کشورهای مختلف، متفاوت است.
نظر شما درخصوص قوانین بینالمللی فضای مجازی چیست؟ چگونه میتوان با اقدامات خودسرانه امریکا در حذف بعضی از سایتها، نظیر پرس تی وی یا پلتفرمها و تحریم بسیاری از شرکتها نظیر هووآی چین و… در مجامع جهانی دادخواهی کرد؟
متأسفانه برخی از مردم اطلاعات غلطی را در فضای مجازی منتشر میکنند. برای مثال، چون به واکسیناسیون و ضرورت آن اعتقاد ندارند، اطلاعات غلطی راجعبه آن منتشر میکنند یا بهدروغ میگویند آرای آنها در انتخابات امریکا دزدیده شده است و آن را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند. متأسفانه همیشه کسی وجود دارد که این دروغها را باور کند. لذا وضع قوانینی در این جهت ضروری است تا مخاطرات فضای مجازی را کاهش دهد.
امروز ما اطلاعات شخصی زیادی از خود در فضای مجازی قرار میدهیم؛ از شماره حساب بانکی و کارت اعتباری گرفته تا هویت و مسایل حریم خصوصی. برخی افراد میتوانند این اطلاعات را به سرقت ببرند و صدمات زیادی به افراد بزنند. حتی گاه این افراد در سطح ملی میتوانند امنیت را به خطر بیندازند. اینها چالشهای مهم فضای مجازی است و تصویر مبهم و بلاتکلیفی وجود دارد و بههمیندلیل، وضع قوانین ضروری است.
با توجه به وابستگی عمیق حاکمیتها به فضای مجازی در آینده، آیا جهان رو به یکپارچگی و تکمدیریتی شدن میرود؟ چه راهکارهایی برای حاکمیت کشورهای مستقل برای حفظ موجودیت خود در عصر فضای مجازی ارائه میدهید؟
بنابراین، قطعاً آنچه ما به آن «شکاف دیجیتالی» میگوییم، شکاف میان داشتن و نداشتن فنّاوری است: کسانی که دسترسی خوبی به فناوری دارند و کسانی که از اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند. شکاف دیجیتال یعنی برخی از مهارتهای سواد دیجیتالی برخوردار هستند و برخی فاقد این مهارتاند. این تفاوتها فقط بین یک کشور با کشور دیگر نیست، بلکه این شکاف بین جوامع و مردم در یک جامعه نیز وجود دارد. این فقط مربوط به کشورهای توسعهیافته درمقابل کشورهای کمترتوسعهیافته نیست، بلکه مسئله افراد، جوامع و خانواده است. این شکاف دیجیتال را میتوان بین ثروتمندان و فقرا مشاهده کرد یا وقتی بین مناطق روستایی و شهری مقایسه کنید، این شکاف دیجیتال را میتوان در بین مردم یک کشور مشاهده نمود. شکاف پیشگفته را میتوان بین افراد با تحصیلات بالا و افراد نسل قدیمتر نیز بهوضوح دید.
این پدیده یا این فرایند به احتمال زیاد در آینده نیز ادامه پیدا میکند؛ زیرا شاهد ادامه این فرایند شکاف دیجیتالی در سطح جهانی و بینالمللی هستیم. البته مردم در آسیا بیشتر و بیشتر از این فنّاوریها استفاده خواهند کرد و فرزندان نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی را به والدین و پدر و مادر بزرگها آموزش خواهند داد. اما درخصوص روابط بین کشورها و ملتها، من فکر میکنم جنگ و بازی جدیدی در راه است. دیگر از نیروی نظامی استفاده نخواهد شد و از قدرت رسانههای اجتماعی و رسانههای جدید فضای مجازی استفاده خواهند کرد و دولتها از فضای مجازی برضد مخالفان خود و دولتهای دیگر بهره خواهند بُرد.
ارزیابی شما از نقش اینترنت و فضای مجازی در پیشبُرد سیاستهای اسلامهراسی در غرب چگونه است؟
مَبلغ بسیار هنگفتی در صنعت اسلامهراسی هزینه میشود. سالانه صدهامیلیون دلار برای اسلامهراسی به افراد مختلف میپردازند تا چهره اسلام و مسلمانان، در فضای مجازی تخریب شود. آنها این شایعات و دروغها را نظاممند و بهصورتگسترده در اینترنت پخش میکنند. البته این یکی از خاصیتهای اینترنت است که اطلاعات و اخبار در کمترین زمان برای مردم سراسر جهان ارسال میشود. اسلامهراسان از این ابزار بهخوبی برای گسترش اسلامهراسی و ترس غیرمنطقی خود استفاده میکنند.
این بخشِ تاریک و منفی ماجراست. اما جنبه مثبت آن، این است که در حال حاضر رویشهای جدیدی از مسلمانان میبینیم که بسیار فعالاند و از رسانههای اجتماعی نوین در جهت دفاع از دین و هویت خود استفاده میکنند. آنها با گروههای اسلامهراس و کمپینهای آنلاین مبارزه میکنند و با کلیشههای منفی آنها به مقابله برخاستهاند و از بسترهای مختلف رسانههای اجتماعی، همچون توئیتر، وبلاگ، فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی استفاده میکنند تا چهرهای را که اسلامهراسان از اسلام و مسلمانان ساختهاند، ترمیم و نظرهای منفی و اظهارات نادرست را درباره اسلام اصلاح کنند. تعداد این کمپینها بسیار زیاد است، اما امیدوارم تعداد آنها هر روز بیشتر شود؛ چراکه برای تصحیح چهره تحریفشده اسلام به تلاش بیشتری نیاز است تا اتهامها برضد اسلام و مسلمانان در اذهان مردم پاک شود. هرچند گامهای بسیار خوبی در سراسر جهان علیه اسلامهراسی در اینترنت برداشته شده است، همچنان جای خالی فعالیتهای اثربخش بیشتر دیده میشود. البته باید درباره برخی فعالیتها علیه اسلامهراسی نیز فکری شود؛ زیرا برخی از این فعالیتها اثربخش نیست و برخی چهره اسلام را خراب میکند؛ چراکه از عدمشناخت رسانه سرچشمه میگیرد. ما مسلمانان باید از اینترنت و فضای مجازی برای رساندن صدای خود به مردم سراسر جهان استفاده کنیم و آموزههای اسلام را به دیگران برسانیم و همزمان از اینترنت برای مبارزه با اسلامهراسی بهره بگیریم.
بهعنوان آخرین سؤال، با توجه به اینکه شما خود مادر هستید و درباره فضای مجازی پژوهشهای بسیاری انجام دادهاید، نظرتان درخصوص فضای مجازی و تأثیر آن بر خانواده چیست؟ با گسترش فضای مجازی، سهم اثرگذاری خانواده در تربیت فرد چه تغییری کرده و خواهد کرد؟
فرزندان و بچههای ما در فضای مجازی با انواع مشکلات روبهرو میشوند. مستندات و پروندههای زیادی درباره قاچاق کودکان، سوءاستفاده از کودکان و پورنوگرافی کودکان و خشونت دستهجمعی وجود دارد که منشأ آن فضای مجازی بوده است. فضای مجازی برای کودکان بسیار خطرناک است؛ چراکه نوجوانان، ساعتها بدون نظارت والدین در فضای مجازی رها میشوند و در حال حاضر شبکههای اجتماعی و رسانههای نوین جای والدین را گرفتهاند و حتی نقش معلم را بازی میکنند. این پدیدهای بسیار خطرناک است و والدین باید مراقب آن باشند. آنها باید ضمن هوشیاری، به فرزندان خود توجه و در فضای مجازی بر بچهها نظارت کنند و از محتوایی که بچهها مطالعه یا تماشا میکنند، اطمینان حاصل نمایند.
ما نمیتوانیم نوجوانان و جوانان را ساعتها تنها در فضای مجازی رها کنیم؛ چراکه ممکن است بچهها با مشکلات اخلاقی مواجه و حتی با تهدیدهای امنیتی درگیر شوند. در حال حاضر، برنامهها و نرمافزارهای متعددی وجود دارد که والدین بهوسیله آن میتوانند بر بچهها در فضای مجازی نظارت کنند. شما میتوانید نوع محتوایی را که پسر یا دخترتان در معرض آن هستند، فیلتر کنید. استفاده از این نوع برنامهها بسیار ضروری است و والدین باید روش استفاده از آنها و محافظت از فرزندان را یاد بگیرند. البته مهمتر از همه این است که ما والدین باید زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانیم، با فرزندان خود به پارک برویم و از طبیعت لذت ببریم. به نمایشگاهها، موزهها و کتابخانهها سر بزنیم و کمی از فضای مجازی دور شویم.