خانه » مقالات » مروری بر کتاب «جریان‌های نوظهور در اخلاق و تعلیم و تربیت مجازی»
مروری بر کتاب «جریان‌های نوظهور در اخلاق و تعلیم و تربیت مجازی»
کتاب جریان‌های نوظهور در اخلاق و تعلیم و تربیت مجازی شامل مجموعه مقالات متخصصان شناخته‌شده در حوزۀ تربیت و اخلاق در فضای مجازی است و از منظری بنیادین به چالش‌های مختلف در این حوزه پرداخته است.
سه شنبه, ۴ دی ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه ۱۴ دقیقه
ظهور و بروز روزافزون تکنولوژی‌های دیجیتال در زیست کودکان و همچنین ادغام آن در آموزش‌ها مسائل جدیدی را پیش روی سیاستگذاران، آموزشگران و والدین قرار داده است. کتاب جریان‌های نوظهور در اخلاق و تعلیم و تربیت مجازی از منظری بنیادین به چالش‌های مختلف در این حوزه پرداخته است. این کتاب شامل مجموعه مقالات متخصصان شناخته‌شده در حوزۀ تربیت و اخلاق در فضای مجازی است. حسن این کتاب آن است که عصارۀ مطالعات گستردۀ قبلی است و ضعف آن این است که تحولات دورۀ همه‌گیری کرونا و بعد از آن را شامل نمی‌شود.

دربارۀ ویراستاران و انتشارات کتاب «جریان‌های نوظهور در اخلاق و تعلیم و تربیت مجازی»

ویراستاران علمی این مجموعه ایرن چن[۱] استاد تمام تعلیم و تربیت دانشگاه هیوستون[۲]، اشلی بلک‌برن[۳] و ربکا ففر[۴] پژوهشگران این دانشگاه هستند. نشر این کتاب توسط انتشارات IGI Global ناشر شناخته‌شده در حوزۀ نوآوری‌های علمی و در سال 2019 صورت گرفته است (ویراست اول). این انتشارات به شکل تخصصی در زمینۀ موضوع کتاب فعالیت دارد. فصلنامۀ بسیار معتبری نیز با نام مجلۀ بین‌المللی اخلاق سایبر در تعلیم و تربیت[۵] با وابستگی این انتشارات منتشر می‌شود که به‌طور تخصصی در همین زمینه یعنی ارتباط بین فناوری و آموزش، فعالیت دارد.

اطلاعات بیشتر دربارۀ ویراستار اول:

https://www.uhd.edu/faculty/irene-chen.aspx

اطلاعات بیشتر دربارۀ ویراستار دوم:

https://www.uhd.edu/hr/ashley-blackburn.aspx

اطلاعات بیشتر دربارۀ ویراستار سوم:

https://www.rti.org/expert/rebecca-pfeffer

اطلاعات بیشتر دربارۀ انتشارات:

https://www.igi-global.com/

اخلاق در تعلیم و تربیت مجازی

آموزش دستخوش تغییرات عظیمی در نحوۀ اجرا و توزیع آن بین کودکان و بزرگسالان شده و این تغییرات همچنان ادامه دارد. استفاده از تبلت‌های الکترونیکی در کلاس درس، یادگیری از راه دور[۶]، دوره‌های گسترده-باز-آنلاین (MOOC[۷])، … همگی باعث شده‌اند که فناوری اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربۀ آموزشی باشد و بر نحوۀ انتقال اطلاعات توسط مربیان به دانش‌آموزان تأثیر جدی بگذارد.

تعامل، انعطاف‌پذیری و تناسبی که با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات ارائه می‌شود، منجر به یک شیفت پارادایم [در تعلیم و تربیت] از محوریت معلم به محوریت یادگیرنده (دانش‌آموز) شده است.

در چنین دوره‌ای که فضای سایبر به بخشی اساسی از مؤسسات آموزشی تبدیل شده است، نیاز به درک تأثیرات و اصول کلی استفادۀ اخلاقی از رایانه را در مؤسسات آموزشی ایجاد کرده‌اند. با افزایش سریع استفاده از فناوری‌های دیجیتال در کلاس‌های درس و محیط‌های کار در سراسر جهان، این مهم است که بخشی از آموزش‌هایی که برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، این باشد که چگونه شهروندان سایبری خوبی باشند و در تصمیم‌هایی که می‌گیرند و نیز در تعاملاتشان با دیگران در بسترهای دیجیتال اخلاقی عمل کنند. لذا نیاز است تا درکنار برجسته کردن موضوعاتی مانند شبیه‌سازی رایانه‌ای و آموزش الکترونیک، مسائل اخلاقی آن مانند تشخیص سرقت، راه‌های مؤثر استفاده از محیط‌های دیجیتال برای آموزش آنلاین و همچنین روش‌های بهبود چارچوب‌های امنیت سایبری بررسی شوند.

محتوای کتاب

در این کتاب ابعاد اخلاقی استفاده از فناوری در آموزش بررسی و بر نقش معلمان به‌عنوان الگوهای دانش‌آموزان در استفاده از آن‌ها تأکید می‌شود. همچنین برخی مسائل اخلاقی پیش روی دانش‌آموزان در محیط آموزشی دیجیتال مانند تعرض به حریم خصوصی دیگران و قلدری مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرد و راهکارهایی برای پایبند شدن دانش‌آموزان به اصول اخلاقی ارائه می‌شود. در کنار این موارد، به مسائل آموزشی مانند تأثیر کلاس‌های از راه دور و استفاده از فناوری بر میزان یادگیری دانش‌آموزان نیز پرداخته می‌شود.

این کتاب منبعی است که در آن به‌روزترین تحقیقات و نظریه‌ها درمورد ادغام فناوری در آموزش و تأثیر آن بر تدریس و یادگیری به‌عنوان یک نمونۀ عملی یافته می‌شود. کتاب برای مربیان، توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات، متخصصان آموزش، مدیران آموزشی، محققان و دانشجویان فارغ‌التحصیل سطح بالا طراحی شده است که به دنبال تحقیق در مورد تعاملات امن و آموزشی در محیط‌های دیجیتال هستند.

هرقدر میزان استفاده از رایانه در مدارس افزایش یابد، الگوهای اصلی دانش‌آموزان در استفاده از رایانه و اینترنت معلمان آن‌ها می‌شوند.

اهم موضوعات این کتاب به شرح زیر است:

مسائل اخلاقی در آموزش‌های دیجیتال، زورگیری از کودکان در فضای مجازی، وظایف اخلاقی معلم در آموزش‌های مجازی، فضای مجازی به‌عنوان ابزاری سیاسی برای دانش‌آموزان، پرورش شهروندان فضای مجازی، ادراک پدیدارشناسانه دانش‌آموزان از تعاملات آموزشی در فضای مجازی، مسائل اخلاقی در کلاس‌های مجازی، اخلاق به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور در آموزش و امنیت دیجیتال.

عناوین مقالات این کتاب عبارت است از:

فصل ۱؛ ابعاد اخلاقی استفادۀ روزافزون از فناوری‌های نوین در آموزش مجازی

فصل ۲؛ معلمان به‌عنوان الگوهای استفاده از اینترنت

فصل ۳؛ انتقال دانش‌آموزان شهری به فراسوی صداهای عمومی آنلاین برای سیاست مشارکتی دیجیتال: سفر معلم مسیر را تغییر می‌دهد.

فصل ۴؛ قلدری مجازی[۸]: مسائل ایمنی و اخلاقی پیش روی شهروندان دیجیتال

فصل ۵؛ شهروندان سایبری در مدارس

فصل ۶؛ ایمنی متعمدانه[۹]: آموزش دانش‌آموزان برای تبدیل شدن به کاربرانی مسئولیت‌پذیر و اخلاقی

فصل ۷؛ مطالعات موردی پیرامون اخلاق مبتنی بر یادگیرنده: بازخورد مشارکتی کتابداران مدرسه و فراگیران فناوری آموزشی

 فصل ۸؛ مقایسۀ ادراکات دانشجویی در یادگیری آنلاین و یادگیری حضوری از منظر عدالت کیفری[۱۰]: در نظر گرفتن پیامدهای اخلاقی تفاوت‌ها

فصل ۹؛ مسائل اخلاقی مربوط به تفاوت‌های رفتاری یادگیری در بین دانشجویان در یک سامانۀ کلاس درس ابری دانشگاه

فصل ۱۰؛ سایبرنتیک، اخلاق سایبری و یادگیری پیشرفته از نظر فناوری

فصل ۱۱؛ حریم خصوصی دیجیتال در سراسر مرزها:  کانادا و آمریکا

منابع بیشتر

  1. Learning right from wrong in the digital age : an ethics guide for parents, teachers, librarians, and others who care about computer-using young people.   Publisher:  Worthington, Ohio : Linworth Pub., ©️2003.
  2. Ethical Technology Use, Policy, and Reactions in Educational Settings. Publisher:  Hershey : IGI Global, 2014
  3. E-research in educational contexts the roles of technologies, ethics and social media.  Publisher:  London Routledge, Taylor & Francis Group 2017
  4. Ethics in a digital world: guiding students through society’s biggest questions. Publisher:  Portland, OR : International Society for Technology in Education, 2021
  5. Ethical Use of Information Technology in Higher Education. 2021 Springer Nature Switzerland AG. Part of Springer Nature.

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب

عنوان کتاب: Emerging Trends in Cyber Ethics and Education
ویراستاران: Ashley Blackburn, Irene Linlin Chen, Rebecca Pfeffer
نشر: Information Science Reference
تاریخ نشر: 2018
زبان: انگلیسی
تعداد صفحات: 300

سایر مقالات