
با توجه به ویژگیهای خاص بازار سلامت مانند عدم تقارن اطلاعات، ناهمگن بودن پزشکان، متمایز بودن کالاهای سلامت و غیرقابل مبادله مجدد بودن و…، پزشکان دارای قدرت انحصاری بوده و پزشک میتواند برای تأمین انگیزه مالی خود مقدار خدمات را بیش از حد مورد نیاز تعیین نماید و یا به منظور ارائه خدمات با کیفیتتر از بیمار درخواست مبالغ اضافی به صورت غیررسمی نماید. بررسی مدلهای اقتصادی تحلیل رفتار پزشکان در گزارش حاضر نشان داد، مدلهای نمایندگی و مدلهای رقابت انحصاری این محدودیت را دارند که تعامل پزشک و بیمار در تصمیمگیری پزشکی منعکس نمیشود. در حالت رقابت انحصاری، بیماران حداقل میتوانند در مورد تغییر پزشکان تصمیم بگیرند، در حالی که مدلهای نمایندگی کامل فرض میکنند که بیماران صرفا آنچه پزشکان تجویز میکنند را قبول میکنند. گنجاندن یک مدل تصمیمگیری پزشکی مشترک میتواند مدلهای نمایندگی را بسیار واقعیتر کند و به طور قابل ملاحظهای درک پویایی بازار برای مراقبتهای پزشکی را بهبود دهد. از زمان پزشکی مصر باستان تا به امروز، در بخشهای پزشکی از جمله داروهای جدید، روشها، تجهیزات و فرآیندهای ارائه خدمات پزشکی بسیار تغییر کرده است. فنآوری کمک کرده تا رابطه بیمار و پزشک از یک رابطه پدرسالارانه به یک رابطه تصمیمگیری مشترک با دادن استقلال بیشتر به بیمار تبدیل شود. بنابراین تحلیل مدلهای سنتی اقتصادی با توجه به شرایط جدید و ورود فناوری سلامت نشان داد فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه سلامت میتواند به افزایش استقلال بیمار و قدرت بازاری او از طریق آگاهسازی بیمار، کاهش زمان و صرفهجویی در هزینه درمان و کسب اطلاعات درباره پزشک، افزایش دسترسی بیمار به پزشکان با ویژگیهای مختلف و… کمک نموده و این امر در کاهش تقاضای القایی و پرداختهای غیررسمی ناشی از رفتار اقتصادی پزشکان مؤثر است. بنابراین برای پذیرش فناوری توسط پزشکان و بیماران نیاز به برنامهریزی و سیاستگذاری مناسب در زمینههای مختلف نظیر توسعه سواد دیجیتال بین مردم و پزشکان، تقویت زیرساختها و توسعه فناوریهای جدید در بیمارستانها و آزمایشگاهها، تدوین قوانین و الزام به مستندسازی اطلاعات، تقویت سیستمهای نظارتی و افزایش کیفیت اطلاعات ارائه شده در وبسایتها و… است.