
امسال شروع مدارس را به شکلی شاهد بودیم که در طول تاریخ مشابه آن وجود نداشته است؛ یادگیری از راه دور، برنامههای اصلاح شده، کلاسهای مجازی و کلاسهای ترکیبی (حضوری-مجازی) دیگر عادی شدهاند. امسال بازگشت به مدرسه و دانشگاه به شجاعت زیادی نیاز داشت. خوشبختانه بستری از فناوریها که خدمات ابری، ویدئو کنفرانس و همکاری از راه دور را در بر میگیرد، برگزاری کلاسها از راه دور را ممکن کردهاند.
بهار 2020 با تلاش دقیقه نودی برای پیدا کردن ابزار مناسب، مشکلات و دردسرهایی را برای دانشآموزان و والدین آنها، معلمها و مسئولان مدرسه به همراه داشت. پاییز 2020 هم تعداد زیادی از این چالشها را به همراه دارد زیرا مدارس هنوز در مراحل اولیه باقی ماندهاند و به دنبال رفع کردن تهدیدهای امنیت سایبری و رسیدگی به نیازهای جدید کاربران هستند.
نگرانیهای مرتبط با کلاس مجازی
بین ژوئیه و آگوست 2020، میانگین هفتگی حملات سایبری به اماکن آموزشی ایالات متحده 30 درصد افزایش پیدا کرد و بر اساس گزارشها، از 368 حمله در هفته به 608 حمله رسید؛ که البته تعداد زیادی از حملهها هم برای جلوگیری از جلب توجه عموم گزارش نشدهاند.
بزرگترین نگرانی ما در رابطه با کلاس مجازی چیست؟ با توجه به افزایش باجافزارها، امنیت سایبری از هر چیزی مهمتر است. در بعضی از شهرهای ایالات متحده، باجافزاری در شبکههای مدارس کشف شد که باعث از کار افتادن سیستمها شده و مانع دیگری را برای آغاز سال تحصیلی که خودش به اندازه کافی چالشبرانگیز بود اضافه کرد و باعث شد بازگشایی مدرسهها به تعویق بیافتد.
علاوه بر حملههای بروت فورس که به سیستمهای مدارس صورت گرفته، بیشتر دانشآموزان، معلمها و کارکنان در مورد تهدیدهای خارجی آموزش ندیدهاند؛ تلاشهایی که برای از بین بردن اعتماد صورت میگیرند و از منابع مختلفی صورت میگیرند. قفل شدن فایلها، انتشار ویروس بین دانشآموزان و عدم دسترسی به کلاس چند نمونه از مواردی است که برگزاری کلاسها را مختل میکنند.
علاوه بر این، در بیشتر محیطهای آموزشی نظارتی بر وضعیت دانشآموزان وجود ندارد که این موضوع مشکلات مربوط به ثبات و امنیت سایبری را بدتر میکند. از طرفی بعضی از دانشآموزان به اینترنت باکیفیت و قابل اتکا دسترسی ندارند که باعث میشود تجربه آنها از ویدئو و صوت و همچنین مشارکت در کلاس تحت تاثیر قرار بگیرد.
نرمافزار زوم (Zoom) و رشد ابزارهای مبتنی بر فضای ابری
در ماه آگوست سال 2020، نرمافزار زوم با قطعی مواجه شد. دقیقاً زمانی که کلاسها حالت طبیعی پیدا میکردند و دانشآموزان انتظار داشتند یکدیگر را در کلاسهای مجازی ببینند، اختلالی سراسری در ماه آگوست باعث تعطیل شدن اجباری کلاسها شد و معلمها را مجبور کرد به دنبال راهحلهای دیگری بگردند.
بازار آموزش مجازی رقبای قدرتمندی را در خود جای داده است و مجموعه نرمافزارهای تخصصی از شرکتهایی مانند مایکروسافت، گوگل و اپل را دربرمیگیرد. بلافاصله بعد از قطعی زوم، Cisco Systems برنامه WebEx Classroom را معرفی کرد که در این بازار رو به رشد جایگزین مناسبی محسوب میشد. با این حال، وجود گزینههای متعدد مخاطراتی را نیز به همراه دارد و قطع شدن زوم ثابت کرد که حتی قابلاطمینانترین نرمافزارها نیز نمیتوانند فعالیت دائمی و 100 درصدی را تضمین کنند، چه رسد به امنیت سیستمها.
خطرات استفاده عجولانه از ابزارهای آموزش از راه دور
هنوز چیزهای زیادی در زمینه امنیت سایبری وجود دارد که مدارس و دانشگاهها باید یاد بگیرند. سیستمها و منابع امنیتی آنها اغلب توانایی مقابله با هکرها را ندارند. اثرات گسترده قطع شدن زوم، نداشتن برنامه پشتیبان را نشان داد که دلیل آن تا حدودی به استفاده عجولانه از ابزارهای آموزش از راه دور برمیگردد که در اوایل قرنطینه رخ داد. بسیاری از ابزارهایی که مدارس مورد استفاده قرار دادند، اصولاً برای مقاصد تجاری ساخته شده بودند در نتیجه کارکردهای مورد نیاز کلاس درس را نداشتند. بر اساس «قانون حقوق آموزشی خانواده و حریم خصوصی» (FERPA)، مدارس باید بر امنیت اطلاعات شخصی دانشآموزان کنترل داشته باشند. مدارس وظیفه دارند از حریم خصوصی دانشآموزان محافظت کنند، درست همانطور که کسبوکارها از اطلاعات بانکی و سازمان بهداشت از سوابق پزشکی اشخاص محافظت میکند. تکامل ابزارهای آموزش از راه دور در مدارس امری ضروری است اما به زمان و هوشیاری زیادی نیاز دارد تا نیازهای مخاطبین خود را برآورده کرده و از وجود استانداردهای امنیتی مناسب اطمینان حاصل کنند.
در حال حاضر مدارس و کسبوکارها از نظر امنیتی با نقاط ضعف فاجعهباری مواجه هستند و هیچکس امنیت ندارد. در عین حال که فناوریها و برنامههای جدیدی برای برطرف کردن این نیازها به وجود میآید، مدارس باید توجه داشته باشند که قبل از استفاده از هر چیزی باید آن را به درستی بررسی کنند. نادیده گرفتن خطرات، استراتژی مناسبی نیست. ماه اکتبر، ماه آگاهی از امنیت سایبری نامگذاری شده؛ مدارس باید فرصت را غنیمت بدانند و آگاهی از امنیت سایبری را بالا ببرند. مسئولان و مدیران مدارس نیز، همانطور که از شرکتها و کسبوکارها انتظار میرود، باید استراتژی نظارتی مناسبی در زمینه امنیت سایبری داشته باشند.