خانه » مقالات » مروری بر گزارش IBM پس از انتخاب به‌عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان
مروری بر گزارش IBM پس از انتخاب به‌عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان
یکشنبه, ۲ فروردین ۱۴۰۱
زمان تقریبی مطالعه ۷ دقیقه
نوشته پیش رو گزارشی است که شرکت آی‌بی‌ام در پی انتخاب خود به‌عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان در دو سال متوالی منتشر کرده است. آی‌بی‌ام در این گزارش به برخی اقدامات در راستای تحقق ارزش‌های اخلاقی و همچنین اصول و ارزش‌های خود اشاره می‌کند و این انتخاب را مرهون سیاست‌های در پیش‌گرفته خود می‌داند. این نوشتار صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت ادعاهای این شرکت در مورد خود، می‌تواند برای شرکت‌ها به‌خصوص در حوزه فناوری و فضای مجازی قابل استفاده باشد و به‌همین دلیل منتشر می‌شود.

به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی؛ شرکت آی‌بی‌ام برای دومین سال متوالی توسط مؤسسۀ اتیسفیر[۱] به‌عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان معرفی شد. مؤسسۀ اتیسفیر، سازمانی است که فعالیت‌های آن مختص تعریف و پیشبرد استانداردهای شیوه‌های اخلاقی کسب‌وکار در سراسر جهان است.

امروزه، دولت‌ها، مشاغل و افراد، بیش از هر زمانی دیگر، اخلاق‌مداری شرکت‌ها در نحوۀ انجام کارشان را ارزیابی می‌کنند. با توجه به اهمیت روزافزون اخلاقیات در تجارت، آی‌بی‌ام فهرستی از شرکت‌هایی را مشخص می‌کند که بر کسب‌وکارها و جوامع در سراسر جهان اثرات مثبت می‌گذارند و با شرکای تجاری و مشتریان خود به‌صورت دائم و یکپارچه برای انجام امور اخلاقی تلاش می‌کنند.

اخیراً شرکت آی‌بی‌ام به کمک شرکت «مورنینگ کانسالت[۲]» مطالعه‌ای انجام داد که بیش از 7000 نفر در 14 کشور جهان در آن شرکت کردند. در این مطالعه از افراد خواسته شد ارزش درک‌شده توسط مشاغل را در زمینۀ بهبود نیروی کار، پایداری محیط‌زیست و جامعۀ مدنی رتبه‌بندی کنند. تحقیقات نشان داد که 80٪ از پاسخ‌دهندگان در سراسر جهان بر این موضوع تاکید داشتند که شرکت‌ها وظیفه دارند کارمندان، محیط و جامعه را به اندازۀ اهمیت ارائۀ سود به سهامداران، در اولویت قرار دهند. به همین دلیل است که آی‌بی‌ام بیش از یک قرن، سعی در جلب و حفظ اعتماد همۀ ذی‌نفعان اعم از مشتریان، شرکا، کارمندان و مردم در جامعۀ هدف خود در سراسر دنیا دارد. اساس فلسفۀ کسب‌وکار این شرکت تعهد بلندمدت به یکپارچگی است و همواره این تعهد را در تعاملاتش با ذی‌نفعان رعایت می‌کند.

رویکرد آی‌بی‌ام اهمیت به محیط‌زیست در تولید و ارائۀ محصولات و عملیات، پایداری زنجیرۀ تأمین جهانی، حکمرانی، اخلاق و چگونگی معرفی فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی در تمام جهان است. بر مبنای همین اعتماد است که 95درصد از 500 شرکت بزرگ آمریکا، برای مدیریت اطلاعات خود به آی‌بی‌ام تکیه می‌کنند.
برای نمونه، آی‌بی‌ام در سال 2018، 25.8 میلیارد دلار در شبکۀ جهانی متشکل از بیش از 13000 تأمین‌کننده هزینه کرد تا فرصتی برای ارتقای ارزش‌هایش و کمک به پیشرفت اقتصادی-اجتماعی فراهم کند. این شرکت با تأمین‌کنندگان جهت تأمین نیازها و ارزیابی و انطباق با راه‌حل‌های پایدار همکاری می‌کند و به‌مدت 50 سال تلاش کرده است تا تنوع زنجیرۀ تأمین را افزایش دهد. نیمی از 100 تأمین‌کنندۀ برتر این شرکت، گزارش مسئولیت اجتماعی[۳] خود را نیز منتشر کرده‌اند.

آی‌بی‌ام از همان ابتدا، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده است که مشارکت را ترویج دهد، با مردم با احترام رفتار کند و ارزش‌های آنان را بپذیرد. این میراث امروزه در همۀ ابعاد خصوصی و عمومی در این شرکت ادامه دارد. اصول صداقت و شفافیت آی‌بی‌ام، بازتابی از یک دورۀ جدید اخلاقی است؛ دوره‌ای که فناوری به‌طور فزاینده‌ای بر همۀ جنبه‌های جامعه، ازجمله نحوۀ ارائۀ خدمات دولتی، نحوۀ خرید و سرگرمی، نحوۀ یادگیری کودکان، و همچنین نحوۀ برخورد پزشکان با بیماران تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل است که در قرن بیست‌ویکم و عصر ارتباطات، اهمیت به جنبۀ اخلاقی امور، بهترین رویکرد تجاری محسوب می‌شود. موفق‌ترین سازمان‌ها همیشه بر ارزش‌ها و اهداف تمرکز می‌کنند تا تفکر بلندمدت خود را به سمت تبدیل دنیا به مکانی بهتر هدایت کنند. آی‌بی‌ام برای بیش از یک قرن، این رویکرد را داشته است و با ظهور فناوری‌های جدید و تحول جامعه، همچنان این تفکر پابرجا باقی مانده است.

منابع
سایر مقالات