مقاله «اطلاعات نادرست، اطلاعات کاذب و پروپاگاندای برخط» نوشته اندرو ام. گِس، استاد سیاست و امور عمومی دانشگاه پرینستون و بنجامین ا. لیونز استاد ارتباطات دانشگاه یوتا است که در سال ۲۰۲۰ در کتاب «رسانههای اجتماعی و مردمسالاری» چاپ انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است. در این مقاله اطلاعات نادرست و تمایز آنها با دیگر مفاهیم مرتبط مانند اطلاعات کاذب و اخبار جعلی به بحث گذاشته میشود. نویسندگان با دقت مکانیزمهای تولید، عرضه و مصرف اطلاعات نادرست را در فضای مجازی بررسی میکنند و عوامل مؤثر بر موفقیت هرکدام از این مراحل را تحلیل مینمایند. از این رو این مقاله بصیرتهای ارزشمندی را در مورد تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بالقوه اطلاعات نادرست بیان میکند. برای مثال اگرچه طبق پژوهشهای موجود حجم اطلاعات نادرست در فضای مجازی نسبت به کل اطلاعات موجود اندک است، با این وجود مصرفکنندگان بسیار فعال این حجمِ اطلاعات کم سبب میشوند تا چرخش این اطلاعات به شدت تقویت شود. همچنین اگرچه مصرف اخبار جعلی به طور کلی نسبتاً نادر است با این وجود این پدیده در میان برخی زیرگروههای کلیدی، بسیار متمرکز و شایع است. با توجه به اهمیت آسیبهای ناشی از تولید و انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی، بالأخص در زمینههای سیاسی و انتخابات، این مقاله که در آن نزدیک به ۱۰۰ اثر بهروز مورد بحث قرار گرفته است میتواند برای سیاستگذاران و فعالان فضای مجازی روشنگر باشد.