گزارشی از نشست خبری اولین دوره تربیت مربی هوش مصنوعی در پژوهشگاه فضای مجازی پردیس قم
یکشنبه, ۲ دی ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه ۸ دقیقه
نشست خبری اولین دوره تربیت مربی ابزارهای هوش مصنوعی به همت پژوهشگاه فضای مجازی پردیس قم و با همکاری ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه برگزار شد. در این نشست که با حضور مجتبی نیازی، معاون پژوهش پژوهشگاه فضای مجازی پردیس قم و دبیر اجرایی این دوره و دکتر محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه برگزار شد، ماموریت‌ها، اهداف و برنامه‌های این برنامه آموزشی به‌تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

مجتبی نیازی در شروع این نشست ضمن خیرمقدم به حاضرین، به تشریح ساختار و اهداف پژوهشگاه پرداخت. او اظهار داشت که در کشور ۱۰۹ شورای عالی وجود دارد که نقش مهمی در سیاست‌گذاری و هدایت سازمان‌های اجرایی بر عهده دارند. ولی سه شورای خاص شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی دارای مصوبات قانونی هستند و در این میان، شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته بنا به دستور رهبر معظم انقلاب تأسیس شده است.

نیازی با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان سازمان مرتبط با شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند، توضیح داد که این مرکز دارای سه کمیسیون تخصصی شامل کمیسیون تنظیم مقررات، کمیسیون امنیت و کمیسیون ارتباطات محتوا است. او بر اهمیت قانون‌گذاری در حوزه محتوای فضای مجازی تأکید کرد و توضیح داد چگونه وظایف این کمیسیون‌ها در برنامه‌های توسعه کشور، مانند امنیت سایبری، شکل می‌گیرند.

او همچنین به وظایف پژوهشگاه فضای مجازی اشاره کرد و گفت که این اندیشکده به عنوان مرکز علمی و تحقیقاتی، مسئولیت سیاست‌گذاری و ارائه سندهای علمی در این حوزه را بر عهده دارد. نیازی تأکید کرد که لازمهٔ ارائه یک سیاست خوب، تکیه بر تولید علم و پژوهش های مرتبط است و افزود: “ما باید بدانیم که چه شاخص‌هایی برای یک سیاست خوب لازم است.”

مجتبی نیازی در ادامه به اهمیت برگزاری دوره‌ای مانند تربیت مربی ابزارهای هوش مصنوعی اشاره کرده و گفت که این اقدامات در راستای پرورش استعدادها و افزایش آگاهی علمی در کشور انجام می‌گیرد. پژوهشگاه فضای مجازی با برگزاری این دوره‌ها به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های علمی و فنی برای علاقه‌مندان به حوزه هوش مصنوعی است.

در انتهای نشست، دکتر محمدرضا قاسمی به بیان دغدغه‌ها و فعالیت‌های حوزه فناوری‌های هوشمند در حوزه علمیه پرداخت و تأکید کرد که با افزایش تحصیلات دانشگاهی در این حوزه، نیاز به مربیانی متخصص و با تجربه بیش از پیش احساس می‌شود.

به طور کلی، این نشست با هدف معرفی دوره تربیت مربی هوش مصنوعی و تشریح اهداف بلندمدت پژوهشگاه فضای مجازی در زمینه تقویت علم و فناوری برگزار شد و نقطه عطفی برای آغاز همکاری‌های گسترده‌تر در این حوزه به شمار می‌آید. این دوره به‌عنوان فرصتی منحصر به فرد برای علاقه‌مندان به هوش مصنوعی و بهبود مهارت‌های پژوهشی و آموزشی در نظر گرفته شده است.

این دوره ۳۰ ساعته آموزشی از پنجشنبه ۲۰ دی ماه تا ۲ اسفند، هر هفته پنجشنبه‌ها، برگزار می‌شود. ظرفیت دوره ۱۰۰ نفر است و متقاضیان باید ارتباطی با حوزه پژوهش یا رشته تحصیلی مرتبط داشته باشند. فرقی بین طلاب، دانشجویان، خانم‌ها و آقایان نیست و همه می‌توانند در فرایند ارزیابی شرکت کنند. از میان افراد ارزیابی شده، ۱۰۰ نفر دعوت به شرکت در دوره خواهند شد. افتتاحیه دوره آخر همین هفته با حضور آقای غلامی (سرپرست پژوهشگاه)، آقای اکبر بهنام‌جو (استاندار قم) و  آقای قاسمی (دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه) برگزار می‌شود و اختتامیه آن ۲ اسفند خواهد بود.
در طول دوره آزمون‌هایی طراحی شده است تا شرکت‌کنندگان بتوانند به سطح کیفی مورد انتظار دست یابند. فضای دوره نیز کارگاهی و تعاملی است، نه صرفاً یک سخنرانی. با توجه به ظرفیت ۱۰۰ نفر، استفاده از سیستم‌های منتورینگ و راهبری برای مدیریت بهتر این فضا در نظر گرفته شده است.

جهت ثبت نام در دوره تربیت مربی ابزارهای هوش مصنوعی و اطلاع از شرایط دوره می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

http://survey.porsline.ir/s/prMZKsTx