در اولین جلسه از سلسله‌جلسات کارگاه آموزشی «ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای دینی» بیان شد؛
خلاقیت بدون کارآمدی بی‌ثمر است و هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش خلاقیت کمک کند
پنج‌شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۳
زمان تقریبی مطالعه ۴ دقیقه
اولین جلسه از سلسله‌جلسات کارگاه آموزشی با موضوع “ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای دینی” ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم، در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ در پژوهشگاه فضای‌مجازی پردیس قم برگزار شد.

در آغاز این جلسه، مهندس زند به بررسی خصوصیات نخبگان و تعریف خلاقیت و نوآوری پرداختند و به رابطه میان این دو مفهوم اشاره کردند. ایشان تأکید کردند که خلاقیت بدون کارآمدی بی‌ثمر است و هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش خلاقیت کمک کند.

در ادامه، مهندس زند به معرفی چت‌جی‌پی‌تی پرداختند و توضیح دادند که این ابزار هوشمند چگونه می‌تواند در امور مختلف به کاربران کمک کند. ایشان بیان کردند که چت‌جی‌پی‌تی به دلیل تعاملی و گفت‌وگومحور بودن، به این نام خوانده می‌شود. همچنین، به ویژگی‌های مولد بودن این ابزار و توانایی آن در ارائه پاسخ‌های متنوع به یک پرسش اشاره کردند.

مهندس زند همچنین به دقت بالای هوش مصنوعی در علوم تجربی، فنی و پایه اشاره کردند و توصیه نمودند که در علوم انسانی با احتیاط بیشتری از این ابزارها استفاده شود.

در بخش دیگری از جلسه، ابزارهای مختلفی مانند Deep Dream) ) برای تبدیل ایده‌ها به تصاویر و (Midjourney)  برای ساخت عکس و تصویر معرفی شده  و به صورت کارگاهی و عملی با آن‌ها کار شد.

همچنین، مفهوم “پرامپت” به عنوان دستوری که برای ابزارهای هوش مصنوعی نوشته می‌شود، توضیح داده شد.

این کارگاه با هدف آشنایی دانش‌آموزان با ابزارهای نوین هوش مصنوعی و کاربردهای آن در تولید محتوای دینی برگزار شد و مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.