ششمین برنامه از سری برنامههای نقد فیلم #تکپانک | نقد فیلم A Scanner Darkly
تکپانک
پژوهشگاه فضای مجازی در ادامهی سلسله نشستهای تحلیلی خود، اینبار برنامهای با عنوان «تکپانک» را به بررسی بازنمایی فناوری، فضای سایبری و جهان دیجیتال در سینما اختصاص میدهد.
در این نشست، فیلم A Scanner Darkly ساختهی ریچارد لینکلیتر، نه صرفاً بهعنوان یک اثر داستانی، بلکه بهمثابه متنی سینمایی برای اندیشیدن به نسبت انسان، فناوری، نظارت، هویت و واقعیت در عصر دیجیتال مورد بررسی قرار میگیرد. فیلم با ترسیم جهانی آکنده از فناوریهای نظارتی، واسطههای رسانهای و فروپاشی مرز میان واقعیت و بازنمایی، پرسشهایی بنیادین درباره شیوههای زیست، کنترل، آگاهی و تجربهی انسانی در بستر فناوریهای نوین مطرح میکند.
در این برنامه، عرفان گرگین، پژوهشگر و منتقد سینما، میکوشد با تمرکز بر زبان سینما، منطق روایت و زمینههای مفهومی اثر، نشان دهد که چگونه سینما میتواند به بستری برای فهم انتقادی فناوری و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و وجودی آن بدل شود؛ از مسئلهی نظارت و اعتیاد فناورانه گرفته تا تغییر شکل هویت، زمان، روابط و تجربهی واقعیت در جهانهای دیجیتال.
نشست «تکپانک» با هدف ایجاد گفتوگویی میان سینما، فناوری و اندیشهی معاصر، میکوشد به این پرسش بپردازد که سینما چگونه جهان سایبری و زیست دیجیتال را روایت میکند و این روایتها تا چه اندازه میتوانند به درک عمیقتر ما از مناسبات قدرت، کنترل، آزادی و امکانهای مقاومت در عصر شبکهها یاری برسانند.
«تکپانک» تلاشی است برای خوانش سینمایی فناوری؛ نگاهی که فراتر از شیفتگی یا بدبینی ساده، به دنبال فهم پیچیدگیهای جهان دیجیتال و تأثیر آن بر انسان معاصر است.
در این نشست، فیلم A Scanner Darkly ساختهی ریچارد لینکلیتر، نه صرفاً بهعنوان یک اثر داستانی، بلکه بهمثابه متنی سینمایی برای اندیشیدن به نسبت انسان، فناوری، نظارت، هویت و واقعیت در عصر دیجیتال مورد بررسی قرار میگیرد. فیلم با ترسیم جهانی آکنده از فناوریهای نظارتی، واسطههای رسانهای و فروپاشی مرز میان واقعیت و بازنمایی، پرسشهایی بنیادین درباره شیوههای زیست، کنترل، آگاهی و تجربهی انسانی در بستر فناوریهای نوین مطرح میکند.
در این برنامه، عرفان گرگین، پژوهشگر و منتقد سینما، میکوشد با تمرکز بر زبان سینما، منطق روایت و زمینههای مفهومی اثر، نشان دهد که چگونه سینما میتواند به بستری برای فهم انتقادی فناوری و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و وجودی آن بدل شود؛ از مسئلهی نظارت و اعتیاد فناورانه گرفته تا تغییر شکل هویت، زمان، روابط و تجربهی واقعیت در جهانهای دیجیتال.
نشست «تکپانک» با هدف ایجاد گفتوگویی میان سینما، فناوری و اندیشهی معاصر، میکوشد به این پرسش بپردازد که سینما چگونه جهان سایبری و زیست دیجیتال را روایت میکند و این روایتها تا چه اندازه میتوانند به درک عمیقتر ما از مناسبات قدرت، کنترل، آزادی و امکانهای مقاومت در عصر شبکهها یاری برسانند.
«تکپانک» تلاشی است برای خوانش سینمایی فناوری؛ نگاهی که فراتر از شیفتگی یا بدبینی ساده، به دنبال فهم پیچیدگیهای جهان دیجیتال و تأثیر آن بر انسان معاصر است.